Недолив бензину на українських АЗС, де і скільки? Велика перевірка.

Чи не кожен власник в авто в Україні хоч раз в житті стикався з проблемою недоливу пального, адже для власника заправки це найпростіший спосіб отримати додатковий не задекларований прибуток. Експерти Інституту споживчих експертиз перевірили, чи справді зараз дійсно існує проблема з недоливом найбільш популярного бензину А – 95 в мережах українських АЗС.

Контрольні зразки було відібрано в мережах преміальних брендів (ОККО, WOG, UPG, KLO, PARALLEL), а також в мережах, що позиціонують себе як дискаунтери (УКРНАФТА, BVS, БРСМ-НАФТА, ANP, MANGO, MARSHALL, PITLANE). І насамкінець, для контрасту, заміряли точність відпуску на одній з нелегальних «бочок». Далі зразки було доправлено до акредитованої лабораторії на перевірку. Результати виявилися шокуючими.

Спочатку трохи про «природу» недоливу. Для нечесних продавців це може бути поставлений на потік вельми прибутковий і постійний процес. Схема тут досить проста. Або сама колонка калібрується з похибкою на недолив (законодавство дозволяє похибку до 0,5%, а встановити можуть будь-яку), або встановлюється спеціальний «жучок», який фальсифікує показники наливу як на самій колонці, так і в касовій системі. Причому такі пристрої можуть приводитися в дію та відключатися мобільним телефоном і виявити їх практично неможливо. Мотивації у шахраїв хоч відбавляй, оскільки в залежності від проливу, така схема може приносити до мільйона гривень на рік з одної АЗС!

Або ж інша ситуація, коли таким чином керівництво кожної конкретно АЗС намагається компенсувати втрати на логістиці. Як відомо, відвантаження палива з нафтобази здійснюється в кілограмах, а прийом в резервуар АЗС - в літрах. Тож деякі особливо хитрі водії бензовозів просто чекають, поки цистерна нагріється на сонці. Коли температура пального піднімається, кількість кілограмів не змінюється, а кількість літрів збільшується приблизно на 5-7% від початкового об'єму. Після цього водій бензовоза направляється на потрібну АЗС і спокійно зливає паливо в обсязі, який відповідає температурі палива при відвантаженні. Надлишки залишаються в баку бензовоза, і потім стають власністю водія – профіт. В свою чергу, керівники АЗС хочуть ліквідувати недостачу і недоливом клієнтам компенсують фактично недоотриманий обсяг пального. Ситуація досить розповсюджена і мережі про неї знають. Намагаються боротися, наприклад, встановлюючи контрольно-вимірювальне обладнання в резервуари, але не завжди це вирішує проблему.

Отже, зразки бензину А-95, придбаних на АЗС, виміряли в лабораторії мірним циліндром, та перерахували густину. Далі за спеціальною формулою спеціалісти привели об’єми до температури, за якої проби відбиралися на АЗС. Таким чином, було визначено, що в семи (!) з тринадцяти перевірених мереж недолив складав більше, ніж 0,5%. В деяких випадках – набагато більше.

Результати експерти розділили на дві зони – зелену та червону. В першу потрапили мережі, в яких було зафіксовано допустимий недолив (нагадаємо, закон дозволяє до 0,5%) або (і не це жарт!), перелив. В другу – відповідно АЗС, де заправили менше пального, ніж було оплачено.

Зокрема, державна мережа УКРНАФТА виявилася єдиною, в якій зафіксовано перелив, на 0,4%. Тобто по факту, за ціною стели цієї мережі, виходить додаткова знижка 21 коп./літр. Ніби дрібниця, але приємно. Друге місце – у компанії WOG. І хоча тут і не дарують нічого, але недолив склав всього 0,05%, тобто 3 копійки на літрі. Знаючи, як сучасні компанії відносяться до своєї економіки, можна припустити, що це і є точна вартість крапель, які випадають з пістолета, поки клієнт несе його до баку. Мінімальні значення виявлено також у столичної KLO та східно-української мережі PARALLEL, по 0,15% або 8 коп./літр. Вклалися в нормативи і інші лідери ринку – ОККО та UPG, але відрив у два рази більший, ніж у конкурентів, відповідно, 14 та 16 коп./літр.

У аутсайдерів картина набагато сумніша. АЗС мереж BVS, БРСМ-НАФТА, ANP, MANGO, MARSHALL, PITLANEнедоливають своїм клієнтам більше, ніж дозволені 0,5%. Втім, рекордсменом прогнозовано виявилася нелегальна «бочка», на якій залили менше майже на 5 відсотків, або 2 гривні 30 коп.! А на другому досить несподівано опинилася полтавська BVS, в якій клієнти не доотримають 4,4% оплаченого бензину, або 2 гривні 24 копійки на літрі. У інших учасників недолив склав в діапазоні від 1 до 2-х відсотків, в перерахунку від 55 копійок до гривні на літрі бензину.

Як зазначив директор Інституту споживчих експертиз Юрій Чорнобривець, «можна припустити, що у деяких мережах дискаунтерів недолив де-факто став бізнес-моделлю, щоб показати нижчу ціну на стелі. Якщо порахувати фактичну вартість літру: від ціни топ-мереж відняти персональну знижку клєнтів, а до ціни певних дискаунтерів додати вартість недоливу, то різниця складе всього 1.5-2 гривні». Разом з тим, треба зважати і на якість пального. Експертами Інституту неодноразово фіксувалися серйозні порушення стандартів якості саме в тих мережах, які цього разу потрапили в антирейтинг точності наливу.

Олександр Бабенко

АЗС Фактичний відпуск,
 см3
% недоливу Вартість 1
літра пального, грн
Вартість недоливу,
грн./літр
WOG 1999 0,05 56,99 0,03
ОККО 1995 0,25 56,99 0,14
UPG 1994 0,3 52,90 0,16
KLO 1997 0,15 54,49 0,08
PARALLEL 1997 0,15 53,99 0,08
УКРНАФТА 2008 +0,4 51,90 -0,21
ANP 1960 2 52,80 1,06
MANGO 1970 1,5 49,95 0,75
БРСМ-НАФТА 1979 1,05 50,79 0,53
MARSHALL 1971 1,45 53,90 0,78
BVS 1912 4,4 50,99 2,24
PIT LANE 1982 0,9 50,00 0,45
Нелегальна АЗС (бочка) 1905 4,75 48,50 2,30

азс